Curs: Cicle mitjà
Descripció:
Aquesta
activitat s’iniciarà amb una sortida amb el grup classe al mirador d'Arbúcies.
L’objectiu que perseguim és que els alumnes dibuixin un croquis del paisatge
que observin. En primer lloc, la mestra els explicarà de forma general que és
un croquis, però sense ensenyar-ne cap exemple per no condicionar-los. Un cop
feta aquesta explicació, els demanarem que, individualment, comencin a fer-lo.
Cada alumne tindrà total llibertat a l’hora de crear-lo i pintar-lo.
Fer
un croquis no és una tasca fàcil per alumnes d’aquestes edats, per tant, no els
posarem límit de temps. Deixarem que cadascú dediqui l’estona que necessiti a
observar el paisatge i dibuixar allò que vegi. Un cop tots els alumnes hagin
fet el seu croquis, es posaran per grups cooperatius, d'uns 3-4 alumnes, i
comentaran el dibuix de cadascun. Aquesta segona part serà interessant perquè
el concepte de paisatge és molt general i alhora personal: cada individu
l'observa de diferent manera en funció dels seus gustos, interessos, passat,
etc. Els alumnes posaran en comú allò que han observat o els ha cridat més
l'atenció i explicaran per quin motiu ho han representat.
Un
cop a l’aula, projectarem una fotografia d’Arbúcies de fa molts anys on es
puguin apreciar canvis de paisatge significatius. Aquesta fotografia serà extreta del portal educatiu Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, concretament del servei web L'ull del temps (http://betaportal.icgc.cat/wordpress/lull-del-temps-nova-versio/). Demanarem als alumnes que ens
diguin si creuen que el paisatge projectat és el mateix que el que han dibuixat
ells. A partir d’aquí, s’iniciaria un debat per comparar el paisatge d’Arbúcies
de fa uns anys amb el dels croquis. El paper del docent consistirà a ordenar el
diàleg entre els alumnes i, alhora, realitzar algunes preguntes obertes que serveixin
com a fil conductor de la conversa.
Una
vegada fet aquest debat proposarem una activitat que consistirà a conèixer tot
allò que ens envolta. En grups cooperatius i, amb el suport d’una tauleta, els
alumnes hauran de respondre preguntes com per exemple: quina és la vegetació d’Arbúcies?,
quines dimensions té aquest poble?, quants habitants té?, quin riu hi passa?, etc.
Per contestar aquestes preguntes podem utilitzar el recurs TIC Kahoot. Una vegada contestades les qüestions, posarem en comú les respostes dels
diversos grups i intentarem justificar el perquè d’aquestes.
Aquesta
pràctica permet prendre consciència que el paisatge és molt més del que veiem.
El paisatge no és només arbres o cases, és també saber que hi ha més o menys
cases en funció dels habitants del poble, és saber que hi ha una classe d’arbre
i no una altra a causa del clima, etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario