En començar el mòdul vam definir les
ciències socials com tot allò relacionat amb la història i la geografia, és a
dir, referent a conèixer els països i on se situen, què hi ha passat al llarg
de la història, els mapes, etc.
Sovint els alumnes de primària
pensen que les ciències socials són avorrides i es pregunten perquè han d’aprendre
coses de la vida de persones que ja no es troben entre nosaltres per
escriure-ho en un examen. També es fan preguntes com ara “Per què ens ho fan
estudiar si igualment d’aquí a uns mesos ja no ho recordaré?”.
Des del nostre punt de vista, al
primer semestre, també crèiem que les ciències socials són totalment
memorístiques. Justament per aquest motiu els alumnes a vegades es fan
preguntes com ara “Per què cal que em memoritzi totes les comarques de
Catalunya? De què em servirà?”.
A partir del segon semestre,
però, la nostra percepció sobre les ciències socials ha canviat. Ara les
concebem molt diferent que abans.
Les ciències socials són les que
s’ocupen d’estudiar i entendre allò que passa al món i a la societat. No només
són història i geografia, sinó també demografia, ciències polítiques,
antropologia... Són entendre qui som, d’on venim i, a la vegada, veure el
nostre futur i buscar maneres de millorar-lo.
També hem vist que les ciències
socials són transversals. Formen part de la nostra vida i no podem entendre la
resta de matèries sense entendre la societat, la cultura a la qual pertanyem o
el nostre context. A més a més, hem vist que poden ser dinàmiques. No cal
memoritzar les comarques o la vida de personatges històrics, sinó entendre qui
eren, què van fer o què tenen d’especial.
Nosaltres vam començar aquesta
assignatura veient les ciències socials com quelcom avorrit, perquè així era
com ens ho havien fet concebre. No enteníem la seva importància ni la seva
utilitat. No volem ensenyar-les als nostres alumnes de la mateixa manera que
ens les han ensenyat a nosaltres i, per això, les mestres, o futures mestres
com som nosaltres, estem en constant recerca de metodologies i materials.
En l’àmbit de les ciències
socials encara hi ha molt per fer i millorar. Aquest Blog pretén aportar una manera de fer les ciències socials més
motivadores, contextualitzades, útils i transversals. En resum, fer les
ciències socials més competencials.
Com volem fer-ho?
La idea principal és fer un Blog en el qual anirem coneixent un
poble, en aquest cas, Arbúcies. Parlarem d’on està localitzat, com és i les problemàtiques
que hi podem trobar. Nosaltres proposarem
diverses activitats per alumnes de primària (cicle superior) a través de les
quals ells podran aprendre més sobre el seu entorn, tot intentant actuar per millorar-lo.
Com hem dit, les ciències socials
són transversals, per això les treballem principalment a través de les TIC.
Però també intentarem interrelacionar-les al màxim amb altres àmbits com les
ciències, la llengua, l’autonomia o l’aprendre a aprendre.
Ho aconseguirem?
No sabem si aconseguirem el que
ens proposem, però farem tot el possible per tal de crear activitats dinàmiques
i, sobretot, aprendre a ensenyar ciències socials. Amb aquesta assignatura hem
començat un procés de desconstrucció de les idees preconcebudes vers les ciències
socials per construir-ne unes de més reals, més fonamentades i més competencials.
Esperem que us agradi el Blog, que en gaudiu i, sobretot, que
aprengueu tant o més que nosaltres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario